Z Zakopianki znikną korki! Kiedyś...
Droga krajowa pomiędzy Krakowem a Zakopanem dla wielu turystów stanowi 102-kilometrowy koszmar, o którym najchętniej zapomnieliby jak najszybciej. O ile po oddaniu do użytku pierwszych fragmentów drogi ekspresowej na krajowej siódemce początek podróży jest całkiem przyjemny i komfortowy, tak w okolicach Lubienia i Rabki-Zdroju (najczęściej już na DK 47) pojawiają się już pierwsze korki. Jazda przez ładnych kilkanaście, kilkadziesiąt minut z prędkością w granicach 10 km/h na odcinku Rabka - Zakopane zdarza się zatrważająco regularnie. Zamiast godzinki z okładem, w samochodzie można spędzić grubo ponad 3, a czasami nawet i 5-6 godzin. Toczące się pełną parą prace budowlane mają to zmienić.
W tej chwili realizowane są dwie duże inwestycje, które docelowo mają przyspieszyć ruch na Zakopiance i ułatwić dotarcie pod Tatry. Pierwsza to budowa 16-kilometrowego odcinka Lubień-Rabka na ekspresówce S7, którego newralgiczną częścią jest drążony od zera tunel o długości ok. 2060 metrów. Będzie oddany do użytku najprawdopodobniej w 2020 roku. Druga - przebudowa skrzyżowania drogi krajowej 47 z drogą wojewódzką 961 w Poroninie, gdzie powstaje rozbudowany węzeł drogowy (patrz: załączona wizualizacja). Tutaj najważniejszy jest nowy most na Białym Dunajcu - stary znajdował się w tak fatalnym stanie, że wprowadzono na nim ruch wahadłowy. Zastosowane rozwiązania znacząco zwiększą przepustowość, co przełoży się na większy komfort i skrócenie czasu podróży. Deklarowany czas otwarcia węzła to sierpień 2018 r.
Zanim jednak będzie można cieszyć się jazdą po Zakopiance, trzeba toczyć się przez zwężenia, tymczasową kładkę albo kierować się na objazdy. Turyści jadący do Zakopanego i okolicznych miejscowości samochodem, przed wyruszeniem w drogę powinni dokładnie zaplanować podróż. Nieocenioną pomocą są tutaj portale www.wtatry.eu (prowadzony przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie) oraz www.nadrodze.info, administrowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Kiedy już Zakopianka - pierwotnie jednojezdniowa - w całości stanie się wysokiej klasy drogą dwujezdniową (klasa od drogi głównej, przez drogę główną ruchu przyspieszonego do ekspresowej),turystyczne wyjazdy w Tatry będą już czystą przyjemnością. Dzisiaj trzeba się “troszeczkę” pomęczyć, ale krajobrazy Podhala i moc atrakcji w pełni rekompensują wszelkie trudy podróży.
fot. wizualizacje Autostrada II dla Gminy Poronin